Fazer Mariannen uusi ilme

Perinteikkään makeisklassikon, Fazer Mariannen visuaalisen ilmeen ja pakkausten uudistaminen.
 

Fazer Makeiset Oy

Fazer Makeiset Oy on makeisten markkinajohtaja Suomessa. Suomessa sijaitsevien tehtaiden tuotteita viedään 40 eri maahan.
 

Mariannen uusi ilme
Mariannen uusi ilme

Haaste
Tavoitteena oli tehdä Fazerin klassikosta taas kiinnostava, raikastaa yleisilmettä ja tehdä Mariannesta jälleen varteenotettava vaihtoehto makeishyllyllä.

Lähestymistapa
Uudistettaessa klassikkoa ikonisille elementeille haluttiin antaa enemmän tilaa ja tuoda ne komeasti nykyaikaan. Mariannen aikaisemmin sivuroolissa olleesta punavalkeasta raidoituksesta tehtiin vahva ja tunnistettava elementti; antamalla sille aiempaa enemmän tilaa saatiin yleisilmettä huomattavasti rohkeammaksi ja tunnistettavammaksi. Mariannen logon typografiaa ei muutettu, mikä helpottaa tuotteen tunnistettavuutta. Vahapäällysteiset kääreet pidettiin myös aikaisemman kaltaisina, koska ne olivat Mariannelle omaleimaiset ja pidetyt.
 
Lopputulos
Mariannen uudistettu visuaalinen ilme on moderni, visuaalisesti voimakas kokonaisuus. Mariannen ikonisuutta on vahvistettu selkeyttämällä elementtejä ja niiden käyttöä sekä huomioimalla yksityiskohdat erityisellä tarkkuudella. Mariannen pakkausuudistuksessa päivitettiin yhteensä 6 pussia, 5 laatikkoa sekä, mm. Marianne -keksipaketti. Uudistettu visuaalinen ilme tuotiin myös co-brändätyihin tuotteisiin, kuten Marianne -jäätelötuuttiin.
 
Hyöty
Lopputuloksena on hyllystä selkeästi erottuva kokonaisuus, joka ei ole enää vain nostalgikkojen suosiossa vaan puhuttelee myös modernia kuluttajaa. Asiakkaiden ja kaupan asiakkaiden palaute on ollut poikkeuksellisen positiivista ja pakkausuudistuksen sekä onnistuneen lanseerauskampanjan johdosta pitkään laskussa ollut myynti on saatu käännettyä nousuun.